HMI - ovládání, zobrazování, vizualizace | ||
HMI-AUTOMATIZACE - PANELY - ANIMACE - BARVA |
Provoz webu zajišťuje: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Animace barvyCharakteristikaAnimace změnou barvy má za úkol zvýraznit nebo upřesnit nějaký stav, situaci. Animace barvou představuje využití prostředků, které poskytují objekty konkrétního panelu. Nejedná se o animaci ve smyslu znázornění pohybu, ale o animaci zvýrazňující stav změnou barvy objektu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vazba na limity proměnnéPokud panel pracuje s proměnnými (Tag) a tyto mají ve vlastnostech možnost nastavení horního a dolního limitu může být toto nastavení využito k jednoduché animaci spočívající v tom, že objekt na obrazovce na toto reaguje změnou barvy, např. změnou pozadí. Typickým případem může být datové pole (In/Out Field) nebo sloupcový graf (Bar), kdy se změní barva pozadí v případě, že je hodnota mimo povolené limity, případ je uveden na obrázku 1a, b, c.
Pro konkrétní případ podle obrázku 1a, b, c máme proměnnou, zobrazenou v datovém poli nebo indikovanou ve sloupcovém grafu, zobrazující například naplnění zásobníku, kde je požadována technologická hodnota 300 m3, dolní limit má hodnotu 50 m3 a horní limit 310 m3. Tyto hodnoty jsou zároveň použity (přiřazeny) jako dolní a horní limit proměnné, zobrazující skutečnou hodnotu naplnění. Ve vlastnostech zobrazovaného objektu potom postačí přiřadit vhodné barvy pozadí, konkrétně bílou jako základní barvu pozadí objektu, žlutou pro dolní limit a červenou pro limit horní.
Pokud bychom chtěli měnit hodnoty limitů a tím i animaci, je možno při deklaraci proměnné zadat jako limity taktéž proměnné a tyto vhodně nastavit.
Vazba na hodnotu proměnnéAnimace na hodnotu proměnné představuje případ, že proměnná, která řídí animaci nemusí být procesní hodnotou, kterou objekt znázorňuje, ale může se jednat o zcela nezávislou proměnnou. Využití procesní hodoty pro animaci není ale vyloučeno, vždy podle konkrétní aplikace. Animace dvou stavůJednoduchou animací podle obrázku 2a a 2b je animace textového pole (Text Field) (indikace PORUCHA) a tlačítka (Button) pro nulování poruchy. Pro tuto animaci postačí bitová proměnná. Význam animace je zřejmý, pokud bit=0, pak je zobrazení "zašedlé" (obrázek 2a) není indikována žádná porucha a není potřeba její nulování, pokud je bit=1, pak zobrazení "výrazné" (obrázek 2b) je potřeba poruchu odstranit a následně nulovat.
Vlastní animace se nastaví ve vlastnostech objektu, kdy se proměnné přiřadí barvy popředí a pozadí odpovídající stavu proměnné log.0 a log.1. Podobným způsobem je možno pracovat s obrázky. Podmínkou je, aby obrázek měl průhledné pozadí (podporuje například formát png, gif) a tuto vlastnost podporoval i systém zobrazování na panelu. Obrázek umístíme do střední vrstvy a do nižší vrstvy umístíme vektorový grafický objekt z knihovny panelu (kruh, obdélník), výsledný efekt je uveden na obrázku 3a a 3b.
Animace zobrazení podle obrázku 3a a 3b se provádí pouze u kruhu, kdy se ve vlastnostech objektu přiřadí barva pozadí (výplně) odpovídající stavu proměnné log.0 a log.1. Animace více stavůPokud konkrétní objekt, který zobrazuje proměnnou (Tag) poskytuje vlastní porovnání hodnoty proměnné, je možno přiřadit hodnotě proměnné barevnou škálu jak pro barvu pozadí, tak i pro barvu popření (text), viz obrázek 4a-e. Typickým případem použití je datové pole (In/Out Field), sloupcový graf (Bar), ale i textové pole (Text Field), tlačítko (Button) a vektorový grafický objekt, kdy lze vyjádřit více stavů. U procesních hodnot se obecně jedná o vyjádření prvního a druhého minima/maxima. Pro tento případ je nutno zadat dvě proměnné. Jedna proměnná je ta, která je zobrazována jako procesní, druhá druhá proměnná je ta, která je použita pro animaci. V tomto případě se jedná a stejnou proměnnou ale není to vhodné z důvodu popsaného dále. U ostatních případů pak postačí jedna proměnná, která řídí animaci.
Barvy pro animaci jsou přiřazeny podle následující tabulky 1.
Tabulka 1 Uvedený příklad s použitím stejné proměnné pro zobrazení technologické hodnoty i pro animaci je vhodný pro případy, kdy je zadaná hodnota, respektive její interval konstantní (nemění se), zásobník má konečný objem. V případě, že by se požadovaná hodnota měnila, např. požadovaný tlak v zásobníku, teplota, nebude toto řešení pracovat správně, protože hodnoty tabulky přiřazení barvy se zadávají jako konstantní. Možným řešením je proměnnou použitou pro animaci vést jako samostatnou a relativní k procesní hodnotě a provádět její přepočet v závislosti na procesní hodnotě tak, aby její hodnota ve výsledku odpovídala hodnotám definovaným v tabulce barev pro animaci.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HMI-AUTOMATIZACE - PANELY - ANIMACE - BARVA |
|
|