HMI - ovládání, zobrazování, vizualizace | ||
HMI-AUTOMATIZACE - DISPLEJE - PASIVNÍ |
Provoz webu zajišťuje: | |||||||||||||||||||||||||||||
Pasivní displejeCharakteristikaPasivní displeje a jejich řízení vychází z toho, že samotný displej obsahuje pouze technické prostředky (displej, řídící elektronika) pro zobrazení požadované informace. To, co bude na displeji zobrazeno je určeno informacemi z řídícího systému, tedy displej pasivně zobrazuje to, co mu bylo zasláno, bez nějaké aktivní akce k získání zobrazovaných informací, principielně znázorněno na obrázku 1. Podle provedení a vybavenosti displeje může být informace zaslána jako prostý text (telegram) u textově orientovaných displejů. U graficky orientovaných displejů pak jako strukturovaný zápis nějakého grafického jazyka nebo i jako bitmapový obraz.
Komunikace s displejem je zpravidla realizována pomocí sériového přenosu dat, klasickou linkou (RS232, USB) nebo sofistikovanějším přenosem přes Profibus, Ethernet, Profinet atd. Použití paralelního přenosu dat se strobováním (klasický LPT port) není vhodné, pouze v určitém případě lze uvažovat o binárním řízení.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Malý textový displejVolně konfigurovatelný displejVolně konfigurovatelný předznamenává, že neobsahuje předem definované texty nebo hlášení a tyto jsou na něj zasílány algoritmem z paměti řídícího systému po sériové komunikační lince. Jinými slovy, řídící systém kompletně určuje to, co a na jaké pozici bude na displeji zobrazeno. Jednoduchý textový displej pro zobrazení malého počtu informací je vyobrazen na obrázku 2. Pro zobrazování poskytuje 2 řádky, každý o 16 znacích.
Pro zobrazení informace musíme brát v úvahu omezený počet zobrazovaných pozic znaků a tomuto přizpůsobit počet znaků ve zprávě, která může být dlouhá právě 2 x 16 znaků, viz následující příklady níže.
V obou případech je zdrojem zprávy textová informace uložená v paměti řídícího systému. Podle typu systému se může jednat o prostou paměťovou oblast potřebné velikosti ROM/RAM nebo specifický paměťový blok řídícího systému (datový blok). Informace pak může být uložena v proměnné typu STRING délky 16 / 32 Byte nebo v proměnné typu ARRAY[0..15] TYPE CHAR / ARRAY[0..31] TYPE CHAR podle délky hlášení. Volba typu proměnné pak závisí na tom, je-li tento typ v řídícím systému k dispozici, jakým způsobem se s oblastí pracuje, jaký typ a prostředky přenosu je možno použít. Telegram (bez řídících znaků komunikace), tedy obsah zobrazení, zasílaný na displej bude vždy stejný s tím rozdílem, že pro dvě zprávy bude složen z těchto dvou zpráv po 2x16 znacích a pro jednu zprávu bude právě obsahovat pouze ji, 1x32 znaků:
Ze zápisu je patrné, že neřešíme zalomení textu na konci řádku, displej prostě zobrazí znaky za sebou, na první řádek znaky 1-16, na druhý řádek znaky 17-32. Na co je potřeba dát pozor, je nutné doplnění mezer na konci řádku, pokud je počet znaků na řádku menší něž 16 tak, aby byl text při zobrazení správně oddělen, zejména u dvou krátkých stavových zpráv. Programová obsluhaPatrně nízká cena a jednoduchost komunikace s displejem je na druhé straně vyvážena méně komfortní programovou obsluhou při potřebě zobrazování více zpráv. V tomto případě musíme změnu obsahu zobrazení zajistit vhodným programovým algoritmem. Pro zjednodušení popisu budeme dále předpokládat, že pracujeme se zprávami délky 32 znaků, tedy na displeji se zobrazuje pouze jedna zpráva, hlášení. Cyklické zobrazováníNa obrázku 3 je uveden příklad vývojového diagramu optimalizovaného pro zpracování v PLC. V algoritmu se uvažuje zobrazování maximálně 16 dvouřádkových hlášení o celkové délce 32 znaků/hlášení, přičemž jedno hlášení je rezervováno pro klidový stav (není žádné jiné hlášení). Při požadavku na zobrazování jednořádkových hlášení o délce 16 znaků/hlášení ale zobrazovaní dvou těchto hlášení současně, je potřeba algoritmus upravit. Pro případ, že je potřeba zobrazovat více hlášení, je algoritmus realizován tak, aby se tyto zobrazovaly postupně, v intervalu 2s.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Zobrazování ovládané jedním tlačítkemJednoduchou změnou v části generování časové prodlevy je možno zobrazování dalšího hlášení generovat po stisku tlačítka. Z hlediska správnosti funkce je nutno zajistit zobrazení klidového hlášení i když nebude tlačítko stisknuto.
Zobrazování ovládané tlačítky +/-Ovládání dvěma tlačítky +/-, listování nahoru/dolu, zobrazení dalšího/předchozího hlášení je zlepšením komfortu obsluhy, zvláště v případě, že se i na tomto malém displeji bude zobrazovat větší množství hlášení. Toto doplnění představuje potřebu užití dvou funkcí rotace masky zobrazení a to rotaci vlevo i rotaci vpravo řízené odpovídajícími tlačítky.
Shrnutí
AplikaceAčkoliv uvedený princip jednosměrného přenosu vypadá značně archaicky a dříve nejčastěji nacházel uplatnění pro přenos informace "na dveře zařízení" nebo na "pár metrů", s rozvojem komunikačních technologií a možností nachází tento princip uplatnění pro předávání zpráv i na velké vzdálenosti, kdy slouží pro dálkové monitorování stavu zařízení nebo objektu, tzv. polních technologických zařízení. Principielně je tato možnost znázorněna na obrázku 4.
Na jedné straně máme zdroj dat, technologický systém nebo obecně jakýkoliv objekt (i domácnost, zabezpečení objektu) kdy je požadováno předávání informací o aktuálním stavu. S využitím vhodných komunikačních prostředků, je možno aktuální stavy přenášet prostřednictvím veřejné mobilní komunikační sítě jako zprávy typu SMS s tou výhodou, že příjemce se může nacházet v libovolném místě (i v zahraničí), kde je pokrytí mobilním signálem. Alternativou je využití internetového přenosu, vyžaduje však důkladné zabezpečení, VPN a pod.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Předem konfigurovaný displejPředem konfigurovaný displej, viz obrázek 5, se od předchozího liší tím, že zobrazované informace, hlášení, jsou předem uloženy v jeho vnitřní paměti ROM a do displeje je zasílána pouze bitová informace o tom, které (jedno hlášení) nebo která (dvě) hlášení se mají zobrazit a to podle zobrazovacích dispozici displeje, konstrukce.
Programová obsluhaProgramová obsluha se principielně neliší od předchozího případu. Rozdíl je v tom, že se do displeje nepřenáší obsah hlášení, ale pouze bitová informace o tom, které hlášení se má zobrazit a logika zobrazení hlášení podle konkrétního aktivního bitu zobrazení je integrována v displeji. Prakticky, podle vývojového diagramu na obrázku 2, není nutno v řídícím systému aplikovat část programu, která vybírá text a do vysílacího bufferu se ukládá pouze slovo, obsahující bity zobrazení. Shrnutí
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Další textové displejeObecně není počet řádků a počet znaků na řádku omezen, záleží na velikosti konkrétního zařízení. Pro lepší užitnou hodnotu může být displej i barevný, realizovaný jako segmentový, bodový (maticový) v technologickém provedení CRT (již historické), VFD (již méně časté), LCD, LED, PDP. S nárůstem počtu řádků a sloupců narůstá o objem přenášených informací, zobrazovaných znaků. Při počtu 20 řádků a 80 znaků/řádek je odesílaný telegram dlouhý 1600 Byte při použití obecné ASCII tabulky a nezahrnuje případné doplňkové informace o barvě zobrazení znaků, případně pozadí (je-li tato možnost technologicky podporována). S nárůstem počtu řádků a počtu znaků na řádku s doplněním dalších informací pro zobrazení narůstá nejen délka přenosového telegramu ale i náročnost sestavování takto dlouhého telegramu na straně programování. Pro tyto případy se používá jednoduchá úprava, kdy je možno celkový telegram (pro popsání celé plochy displeje) rozdělit na dílčí telegramy a pomocí nich provádět změny zobrazení na vybraných místech plochy displeje. K tomuto je nutné, aby výrobce displeje poskytl informace o tom, jakými příkazy v telegramu je možno zobrazení na displeji řídit. Bez toho, abychom použili nějaký konkrétní typ přenosu, popíšeme generování obrazu pouze tak, aby byla dodržena funkčnost. Pro ilustraci se bude jednat o řízení velkého maticového LED displeje - informační tabule podle obrázku 6:
Předpokládejme, že pro ovládání displeje je předepsána následující struktura a příkazy telegramu s využitím řídících kódů ASCII tabulky:
Jako příklady si vybereme telegramy pouze pro některé části plochy:
Pro zobrazení aktuálního času (na displeji 14:22, při pořízení snímku dvojtečka zhasnuta) je nutno vyžít povolené vynechání některých parametrů, z důvodu úzkého znaku ":" a z toho důvodu, že hodiny se nemusí zobrazovat s úvodní nulou při hodnotách 0-9. Pokud by bylo pozicování pevné (pro hodiny, dvojtečku, minuty samostatně), došlo by k zobrazení nepříjemných mezer ve skupině znaků. Příklad telegramu: [SOH]0,47,G[STX]14[ETX][SOH]F[STX]:[ETX][SOH][STX]22[ETX][ETB]Mimo zkrácení délky telegramu, což obecně odlehčí každé komunikaci, se vynecháním parametrů vyhneme i potřebě změny pozic sloupců v případě, že se mění počet číslic při přechodu hodin z 9 na 10 a u hodnot 0-9 nepoužíváme dvoumístné zobrazení 00-09, které je u zobrazení minut naopak vhodné. Před zobrazením minut je pouze prázdný příkaz [SOH], který ruší blikání znaku, barva zůstává zachována a pokračuje se ve výpisu za předchozím znakem. Hlavní výhodou rozdělení jednoho telegramu (popisujícího celou plochu displeje) je v tomto případě to, že není nutno při změně zobrazení na jedné pozici provádět aktualizaci celé plochy. Konkrétně se jedná o to, že celou plochu je nutno změnit pouze při potřebě odmazání uskutečněného odletu a doplnění nového (posunutí celé plochy o řádek výš), toto se však nemění příliš často, respektive v řádu desítek minut a v tomto případě je displej kompletně vymazán (zamezení zobrazení neplatných znaků při posunu o řádek, kdy se na řádku mění dlouhý za krátký text). Častější změnou je informace o otevření přepážky, poslední výzva případně zpoždění. Častou a pravidelnou změnou je pak aktualizace časového údaje reálných hodin, každou minutu. K tomuto je právě výhodné použít dílčí telegram, volaný z časového přerušení.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Grafický displejI malý grafický displej poskytuje daleko více možností, jak uspořádat zobrazování informací na jeho ploše z hlediska důležitosti i přehlednosti. Pro názornost je malý grafický displej v monochromatickém provedení znázorněn na obrázku 7.
Pro zobrazení informací na ploše displeje si již nevystačíme s odesláním prostého textu, který má být zobrazen (jako v předchozím případě). Pro usnadnění práce programátora na straně PLC mohou mít grafické displeje od výrobce integrován nějaký interpreter jazyka, který specifikuje výrobce v manuálu případně odvozený od nějakého standardu, např. HPGL (Hewlett-Packard Graphics Language) nebo jazyk shodný. Výhoda tohoto řešení je v tom, že uživatel neprogramuje zobrazování metodou bod po bodu ale využívá již předdefinované funkce jazyka pro zobrazování znaků, přímek, obdélníků, kružnic, výsečí, realizaci výplně, inverze a pod. Bez toho, abychom použili nějaký konkrétní jazyk, popíšeme generování obrazu pouze obecně:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Další grafické displejeObecně není počet grafických řádků a počet bodů omezen, záleží na velikosti konkrétního zařízení s přihlédnutím k zavedeným standardům, rozlišení a taktéž k barevné hloubce. Podle technologického provedení CRT (již historické), VFD (méně časté), LCD, LED, PDP. S nárůstem rozlišení narůstá objem přenášených informací. I na malém displeji 240 x 480 bodů je potřeba celkem obsloužit 115.200 obrazových bodů, v případě barevného displeje je potřebná informace každého bodu rozšířena o barevnou informaci. Pro ilustraci je na obrázku 8 zobrazena grafická informační tabule s odhadnutým rozlišením 1200 x 800 nebo spíše 1920 x 1080 bodů v barevném provedení a realizovaná jako matice LED.
Pro obsluhu takovéto plochy displeje se již neobejdeme bez specializovaného ovladače a grafické karty, jejíž výstup je převeden na matici barevných LED diod. |
||||||||||||||||||||||||||||||
HMI-AUTOMATIZACE - DISPLEJE - PASIVNÍ |
|
|